De 4 belangrijkste redenen voor een CRM systeem

be in control

Bedrijven kunnen niet meer achterblijven om de vertaalslag naar de digitale wereld te maken door hun bedrijfsprocessen te optimaliseren. Geen lastige lijstjes meer die handmatig moeten worden ingevoerd of onoverzichtelijke programma’s, maar alle data automatisch in 1 CRM-systeem. Het optimaliseren gaat bedrijven veel tijd besparen en er worden veel minder fouten gemaakt. Administratieve taken worden geautomatiseerd zoals het versturen van e-mails en ordenen van leads. Zo’n systeem heeft nog veel meer voordelen dan alleen tijdsbesparing, maar wat is een CRM-systeem eigenlijk?

Wat is een CRM systeem?

CRM-systeem staat voor Customer Relationship Management. Dit systeem is een software platform waar alle bedrijfs- en klantinformatie wordt opgeslagen en gemanaged. Wellicht vraagt u zich af waarom het systeem voor u relevant is. Wij hebben de 4 belangrijkste reden om een CRM-systeem aan te schaffen op een rijtje gezet.

1. Inzicht in klanten

Het is makkelijker om meer business te halen uit huidige klanten dan om nieuwe klanten te werven. Met een CRM-systeem wordt inzicht in de klanten gecreëerd. U krijgt een totaalbeeld van het gedrag van de doelgroep en hoe klantrelaties zich ontwikkelen.

Daarnaast geeft een CRM-systeem ook inzicht in uw eigen werkzaamheden. Er kunnen filters worden toegevoegd waardoor het eenvoudig is om te sorteren op nieuwe leads. Met een CRM-systeem is het mogelijk om veel efficiënter te werken en te focussen op het ondernemen in plaats van administratie.

2. Informatie op één plek

Met een CRM-systeem is alle informatie van de organisatie inzichtelijk op één centrale plek. U hoeft geen verschillende bestanden meer te openen om informatie op te zoeken. Ook is een CRM-systeem uitermate handig om informatie over te dragen bij een vertrek van een medewerker of langdurige ziekte. In het systeem is direct en overzichtelijk te zien welke accounts in welke verkoopfase zitten en kunnen dus makkelijk worden opgepakt door een collega. Alle contactgegevens van een relatie staan op een rijtje samen met alle contactmomenten die hebben plaats gevonden zoals e-mails, belmomenten, website verkeer en verkopen. U weet precies wanneer er voor het laatst contact is geweest en u beschikt over een 360-graden beeld van de klant.

3. Samenwerking tussen marketing en sales

Met een CRM-systeem worden meerdere afdelingen binnen het bedrijf met elkaar verbonden doordat er in één systeem gewerkt wordt. De marketing en sales kunnen beter samenwerken en hebben overzichtelijk elkaars werkzaamheden bij de hand. Dit maakt het mogelijk dat sales eenvoudig leads kan achterhalen die gegenereerd zijn door de marketing.

Een CRM-systeem maakt het mogelijk om kansen te spotten en te kunnen groeien in het aantal leads en verkopen. Leads kunnen automatisch worden toegevoegd aan het systeem als website bezoekers bijvoorbeeld op een download knop hebben gedrukt op de website. De sales kunnen gemakkelijk deze leads opvolgen en opwarmen om er uiteindelijk zaken mee te gaan doen.

Daarnaast is dit systeem ook geschikt voor cross- en upselling. Het is mogelijk op in te spelen op behoeftes van bestaande klanten waardoor er aanvullende aankopen gestimuleerd kunnen worden.

4. Belangrijkste informatie in een dashboard

Informatie over bedrijven, contactpersonen en verkoopkansen in overzichtelijke en aantrekkelijke dashboards. Het gebruik van Excel is verleden tijd, de rapportages in de dashboards geven inzichten. Marketingmanagers krijgen een gedetailleerd overzicht over het effect van de marketingcampagnes. Dit maakt het mogelijk om gerichter te optimaliseren en de return of investment (ROI) van de campagnes te vergroten. Er zijn verschillende dashboards mogelijk voor bijvoorbeeld marketing, sales en de klantenservice met daarin alle relevante informatie.

Kop Digitaal

Kop Digitaal beschikt over haar eigen CRM-systeem die beschikbaar is gemaakt voor u. Hierin worden klantgegevens, communicatie, taken en orders die voortkomen uit uw klanten gebundeld en geautomatiseerd. Het digitaliseren en automatiseren van bedrijfsprocessen is in de huidige tijd noodzakelijk voor vrijwel ieder bedrijf. Kop Digitaal is gespecialiseerd in digitalisering en automatisering. Wij staan voor u klaar en willen u graag helpen. Wilt u meer weten over ons CRM-systeem? Neem contact met ons op!