Het vergroten van merkbekendheid en de strategie daar omheen is afhankelijk van wat er te bieden is en welke mensen (doelgroep) er behoefte aan heeft. De merkbekendheid vergroten is eigenlijk voor iedere organisatie relevant, groot of klein. de strategie en aanpak is echter altijd anders.
De merkbekendheid vergroten is meer dan de uitvoering van een geweldige promotie of campagne – het is een combinatie van goed doordachte activiteiten die de doelgroep centraal stellen.
Eigenlijk alle activiteiten die marketing, sales, services en iedere afdeling uitvoeren, werken mee aan de merkbekendheid. Belt de sales naar een prospect dan vergroot hij daarmee de merkbekendheid. Dit heeft echter geen groot bereik want hij bereikt maar één prospect. In veel gevallen kan er gesteld worden dat des te meer mensen er bereikt moeten worden, het vaak meer geld kost, terwijl de effectiviteit afneemt.
Dus eigenlijk;
De volgende onderdelen kunnen helpen om er vanuit de marketing afdeling mee aan de slag te gaan.
De merkbekendheid meten
De meest gemaakt fout die wij tegenkomen is dat belanghebbenden willen sturen op de conversies. Juist wanneer de te bereiken doelgroep groter is, wordt het sturen op conversies of transacties lastiger. Je probeert immers veel mensen te bereiken die de naam van de organisatie zien of horen of nog niet zo ver zijn om überhaupt tot kopen over te gaan. Daarnaast is de kans veel groter dat er mensen bereikt worden die niet in het perfecte plaatje passen.
Afhankelijk van de activiteiten zijn er een aantal indicatoren ofwel (KPI’s) die helpen om merkbekendheid te meten. Denk aan bijvoorbeeld;
Dit zijn voorbeelden van welke KPI’s belangrijk zijn. Op basis van die KPI’s kan er vervolgens een SMART-doelstelling opgesteld worden. Die geeft grip en de mogelijkheden om effectief bij te sturen.
Doelgroep in kaart brengen
Het is belangrijk om te weten wie jouw klanten zijn, wat zij willen van jou en waar zij zich bevinden. Dat in combinatie met jouw groeiambities bepaalt de mate hoe het budget, kanalen en de marketing middelen worden ingezet. Als je een lokaal oriënterend bedrijf bent, met lokale ambities, dan is er geen noodzaak om landelijk reclame te maken. Zijn je ambities groter? Zet dan de middelen in die daarvoor uitkomst bieden.
Het hebben van Buyer Persona’s helpen enorm bij het bepalen van de doelgroep. Hierbij kruip je in de huid van mensen die tot jouw doelgroep behoren. Het maken van een buyer persona begint met het beantwoorden van vragen als:
Marketing strategisch inzetten voor je doelgroep
Dit zijn ook wel de middelen die je nodig hebt om uiteindelijk jouw doelgroep te bereiken en zodoende meer merkbekendheid te creëren. Welke middelen je gaat gebruiken, hangt samen met jouw doelgroep, het product wat je verkoopt en ook de inzet van kanalen.
Voor online heb je altijd te maken met content zoals video, audio, afbeeldingen (banners), geschreven tekst of een combinatie daarvan. Als je de offline merkbekendheid wilt vergroten, komen daar vaak drukwerk en/of promotie artikelen bij. in welke vorm dan ook.
Het belangrijkste bij het bedenken en ontwikkelen van de beste marketing middelen is het belang van identiteit en het imago van de organisatie en het product centraal staan. Het je de identiteit en het imago van jouw organisatie nog niet duidelijk in kaart gebracht? Met een GAP-analyse kun je eenvoudig in kaart brengen wat de huidige en de gewenste identiteit is. Het gevaar wanneer de identiteit en imago niet goed overeenkomen is dat er een mismatch ontstaat in alle middelen die je gaat inzetten.
Storytelling is the key: Een organisatie waar de fun-factor centraal staat, heeft niet aan beeldmateriaal wat heel zakelijk wordt vormgegeven. Wat de meeste sportclubs dan vaak wel weer goed doen, hoe cliché ook, is het bedrukken van bidons.
De inzet van kanalen
Door dat je nu weet wat je wilt bereiken, kun je keuzes maken op welke kanalen je de marketing middelen strategisch wilt inzetten. Bij de keuze van kanalen is het van belang dat deze ook relevant zijn voor de doelgroep. Hoe relevanter het kanaal, des te kleiner het bereik in principe wordt. En waardoor je de boodschap beter kunt laten aansluiten en daardoor effectiever wordt.
Hieronder hebben we een aantal voorbeelden genoemd van online en offline kanalen.
Offline kanalen
Bij offline marketing is het vaak minder goed meetbaar hoeveel je daadwerkelijk bereikt en of de merkbekendheid van jouw bedrijf wordt vergroot. De kanalen kunnen vaak wel aangeven hoeveel bereik ze over het algemeen hebben. Het gemiddeld aantal lezers of kijkers hebben de partijen we; inzichtelijk. slechts in sommige gevallen is het onbekend hoe groot het bereik daadwerkelijk is.
Online kanalen
De online kanalen zijn vaak een mix tussen je product actief onder de aandacht brengen en antwoord geven op dat waar mensen zelf naar zoeken.