Mensen brengen steeds meer tijd online door. Bedenk maar eens hoeveel tijd u per dag op Facebook zit of een serie kijkt. In de online wereld is het eenvoudig om snel even iets op te zoeken. Zo worden er per dag 3,5 miljard zoekopdrachten gedaan in Google. Het soort vragen in de zoekmachines varieert uiteraard sterk. Mensen zoeken bijvoorbeeld op simpele feitjes, maar ook om meer informatie te vinden over uw producten. Het is belangrijk dat uw bedrijf opvalt tussen alle zoekresultaten, maar hoe werkt dat?
De meeste mensen die een zoekmachine gebruiken, kijken alleen naar de eerste pagina aan zoekresultaten. U bent erbij gebaat als u op die eerste pagina terecht komt. Daar zijn twee verschillende manieren voor, namelijk SEO en SEA. Door een goede aanpak van SEO en SEA wordt uw bedrijf hoog weergeven in de zoekmachine en bent u beter vindbaar voor uw klanten.
SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Met SEO wordt uw pagina op een onbetaalde manier weergeven in de zoekmachines. De zoekmachines beoordelen welke websites relevant zijn voor het zoekwoord waar een persoon op zoekt. Als uw website hier goed op aansluit, wordt deze hoog weergegeven in de zoekresultaten.
Dit proces kunt u optimaliseren door een toegankelijke website te hebben voor zowel bezoekers als zoekmachines. Schrijf ook aantrekkelijke paginatitels en meta beschrijvingen. Een meta beschrijving is een korte beschrijving van de pagina. Voeg daarnaast alt-tags toe aan de afbeeldingen op de website. Als de zoekmachine uw webpagina scant, ziet het geen afbeeldingen. Met het toevoegen van een alt-tag weet de zoekmachine waar de afbeelding over gaat. Door content te schrijven over vragen die spelen bij de doelgroep is uw website interessant voor de zoekmachines en wordt de website hoger weergegeven.
SEO kost tijd en gaat niet over één nacht ijs. Het is een proces dat constant door blijft gaan. Door al deze punten aan te pakken verbetert u de SEO. Dit zal leiden tot een betere vindbaarheid in de zoekmachines op de lange termijn.
Een andere manier om hoog vertoond te worden in zoekresultaten is door betaalde advertenties, ook wel SEA genoemd. Waar SEO geen geld kost, geldt dit wel voor SEA. Met SEA koopt u een advertentie plek in, vaak zijn dit de eerste drie resultaten die zichtbaar zijn na een zoekopdracht in een zoekmachine. SEA is een effectieve manier om vindbaar te zijn. Voor de vindbaarheid betaalt u geld, dit is immers het verdienmodel van de zoekmachines.
Met SEA wordt er betaald per klik. Pas als iemand klikt op de advertentie en naar de website gaat, worden er kosten in rekening gebracht. Daarnaast is het mogelijk om de doelgroep te segmenteren. U kunt precies aangeven wat voor soort mensen uw advertentie zouden moeten zien.
Ook kunt u zelf bepalen op welke zoekwoorden uw advertenties vertoond worden. Dit maakt het mogelijk om advertenties te maken voor al uw productgroepen. Vanaf het moment dat de advertenties ingesteld zijn, worden ze vrijwel meteen vertoond. SEA werkt hierdoor goed voor resultaten op de korte termijn.
Het is belangrijk dat u duidelijke doelen voor ogen heeft. Wilt u vooral resultaat op het korte of lange termijn behalen? SEO en SEA hangen met elkaar samen, het één versterkt het ander. Voor het meest optimale resultaat zult u tijd moeten stoppen in beide manieren.
Hulp nodig? Geen probleem! Neem contact met ons op.